Znalezienie dobrego chleba żytniego, a co ważniejsze chleba o dobrym składzie, w sklepach to nie lada wyczyn. Dlatego, jeśli tylko macie trochę czasu zachęcam do przygotowania własnego chleba żytniego, na zakwasie, wzbogaconego w mąkę owsianą. Przygotowanie zakwasu zajmuję co prawda kilka dni ale po pierwszym przygotowaniu chleba część zakwasu warto odłożyć do produkcji następnego.

Żytnio-owsiany chleb na zakwasie: 

Zakwas:

  • 200 g mąki żytniej t. 2000
  • ok. 200 ml wody

Chleb:

  • 3/4 szklanki mąki żytniej z wysokiego przemiału np. 720
  • 3/4 szklanki mielonych płatków owsianych
  • 1 szklanka mąki żytniej t. 2000
  • 2 i 1/3 szklanki mąki żytniej do wypieku chleba
  • płaska łyżka soli
  • łyżeczka cukru
  • woda (do konsystencji gęstego ciasta)
  • zakwas (z przepisu powyżej)
  • czarnuszka do posypania  (można pominąć)

Żytnio-owsiany chleb na zakwasie Wykonanie: 

Przepis na zakwas:

Dzień 1 (rano): w szklanym naczyniu wymieszać 50 g mąki i 50 g letniej wody. Wymieszać i odstawić na 24h.

Dzień 2: rano rozczyn wymieszać drewnianą łyżką, odstawić na 12h. Po 12h (wieczorem) dodać 50 g mąki żytniej       i 50 g wody. Odstawić na 24h.

Dzień 3: wieczorem dodać 50 g mąki i 50 ml wody. Odstawić na 12h.

Dzień 4: rano wymieszać, odstawić na 12h. Wieczorem dodać 50 g mąki i 50 ml wody. Odstawić na 12h.

Dzień 5: rano zakwas jest gotowy.

 

Chleb:

Wszystkie mąki i zmielone płatki przesiać do miski, dodać sól i cukier, dodać zakwas i dodawać partiami letnią wodę (wody tyle żeby ciasto było gęste- gęściejsze od zwykłego ciasta drożdżowego). Całość wyrobić i pozostawić do wyrośnięcia na kilka godzin. Później przełożyć do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, posypać czarnuszką i piec ok. 1h w 150st (z termoobiegiem).

 

Pozdrawiam serdecznie
Dietetyk Gryfice
Maja Czerwińska-Rogowska